søndag den 4. oktober 2009

Issey Miyake...



... opdagede jeg for ca. 20 år siden. Det skete samtidig med, at jeg opdagede Vogue Patterns, som laver de bedste - og dyreste - symønstre jeg har mødt.

Vogue Patterns er et amerikansk firma, som dels har deres egne mønstre, dels laver aftaler med fx Donna Karan, Michael Kors og Issey Miyake om at udgive nogle af deres mønstre. Har man hang til gennemarbejdede mønstre, med detaljer a la haute couture, så kan jeg kun anbefale at man får fingre i sådan et mønster. Modellerne er ikke nødvendigvis nemme at sy, men der er verdens bedste syvejledning til at hjælpe syersken på gled.

Mit første forsøg med et Vogue-mønster var en Donna Karan slå-om-bluse fra de tidlige 90´ere, hvor hun lavede modeller, som sad malet på kroppen, men samtidig havde masser af bevægelsesfrihed. Syvejledningen og ikke mindst mønsterdelene bragte mig på fortvivlelsens rand, men sys, det skulle den slå-om-bluse altså. Jeg hev telefonstikket ud, slog min syhjerne fra, sendte manden i byen og gik i gang. Læste stille og roligt syvejledningen igennem og gjorde nøjagtig som der stod... og det virkede.

Siden har jeg syet mange modeller efter Vogue-mønstre og er komme til den konklusion, at Vogues syvejledninger er fejlfri! Jeg skal ikke give mig til at tænke selv eller gøre noget andet end der står, men bare gøre som de siger. Ellers går det i kage.

I går opdagede jeg en bunke Vogue-mønstre på e-bay bla. frakken allerøverst, som jeg syede for små 17 år siden. Den er KÆMPESTOR og jeg boede nærmest i den, de første år jeg havde den. Klædeskabet har haft mere glæde af den end jeg på det seneste, men nu har jeg fundet den frem igen - og jeg er stadig vild med den.

Issey kan noget med former, draperinger og først og fremmest tilskæringen, som ingen andre kan. Han er vild, sær og meget japansk og der er altid store sytekniske oplevelser at hente, når man giver sig i kast med en af hans modeller.

Måske jeg skulle supplere min Issey-samling med lidt godt fra e-bay.... selv om jeg ikke ligefrem kan sige at jeg mangler, for der står 15-20 Issey-mønstre i mine Voguemapper og adskillige af dem er allerede syet op.

6 kommentarer:

lis sagde ...

Jep Issey er en helt, og det er Vogue Patterns faktisk også når de overhovedet bruge hans mønstre i deres designerkollektion, og ikke kun de stramme amerikanske jakke/pencil-skirt designere. Der findes, som du ved, jo også en del opsyede Issey-modeller i mit klædeskab, og selv om de fleste er for små, så er der ingen af dem der ryger ud!

Hanne ... sagde ...

Issey bli´r aldrig kasseret, kun hængt væk til bedre tider, Lis :-)

Pi Andrea sagde ...

Total fed frakke... :o)

Hanne ... sagde ...

Lige præcis, Pi Andrea.

Ravenhill sagde ...

Skikkelig kult! Gøy å finne slike skatter!
~Emily xx

Hanne ... sagde ...

Ja, det er dejligt når ens eget klædeskab indeholder det man finder på nettet, Emily :-)