fredag den 3. april 2009

Blankt som..



.. silke.

En gammel arkivkasse er fyldt med det min farmor kaldte knaphulssilke. Hovedparten er selvfølgelig scoret i diverse genbrugsparadiser, for der er ikke mange sytråds-firmaer tilbage, som laver bomuldstråd.

Men Mettler gør og en gang imellem slikker jeg og køber en spritny 1000 m rulle af i den fedeste, blanke bomuldstråd, man kan forestille sig.

Knaphuller bruger jeg det nu ikke til, men til stikninger fordi der er så meget mere liv i farverne på en merceriseret bomuldstråd eller en fed silketråd, end der er i den super-holdbare polyestertåd der ellers sidder på mine maskiner.

Især holder jeg meget af de syre-lime-absinth grønne farver, for de kan live selv det tristeste stof eller den mørkeste stue op - og så er det godt for humøret.

2 kommentarer:

Hanne sagde ...

Uhm hvor er de fine.
Det er absolut kun sådan nogen tekstil-tosser som os der kan falde i svime over en æske med sytråd. Glæden og euforien over materialerne lige så meget som over det færdige produkt.
God solskinsweekend herfra.

Hanne ... sagde ...

Enig, enig Hanne af og til er der mindst lige så meget glæden ved at have tingen som glæden ved at bruge dem :-)