søndag den 8. marts 2009

Forårstegn


Som sidste år har vi skudt loppemar-kedssæso-nen ind ved i går at besøge vores 2 faste kirkebasarer.

De ligger altid i samme week-end og vi kører altid til dem begge, for de har masser af gode bøger - til manden - og broderier og porcelæn - til konen!

I går var der rigtig god høst, for det store vægstykke her, 83x120, med mælebøtterne kom med hjem.

11 forskellige mælkebøtter, med en detaljerigdom som gør mig så glad og fylder mig med beundring for navnkundige Gerda Bengtssons fantastiske evne til at skabe naturen om til nærmest naturligt broderi.

Hun er en af de brodeuser, som har skabt rygraden i Haandarbejdets Fremmes store broderi-katalog. Hendes ting er super-gennemarbejdede, enkle og samtidig nærmest naturalistiske og hendes billed- og broderisans så stor, at man bare må bøje sig i støvet.

Nu om dage laves de fleste broderimønstre selvfølgelig på en pc. Hendes mønster er lavet på baggrund af tegninger eller akvareller, som hun så har omsat via en langsommelig proces, hvor der er tegnet og reduceret og indskrænket og rettet i det uendelige.

Respekt!

Nå, foreløbig har broderiet være en tur oppe at hænge i stuen, og hvad dets videre skæbne bliver, er uvist...... saksen ligger ved dets fod, meeen man ved aldrig.

5 kommentarer:

Karen Klarbæk sagde ...

Jeg måtte via dit link til Mette, for at finde DIN net butik......
Den kunne du da fint selv have et link til. Fine ting du har i butikken.
Det der marked i København ville jeg da gerne høre list mere om....
Hvem kommer der?
Og hvem arrangerer?
Karen

Anonym sagde ...

Nu har jeg prøvet nogle gange at lægge en lille hilsen til dig, men det funger ikke rigtigt. Nu prøver jeg så på en anden måde... Hvor er det bare nogle flotte mølkebøtter. God ajgt på de lokale loppemarkeder.
Dorte

Hanne sagde ...

Aii de der mælkebøtter kender jeg.
Min bedstemor havde broderet dem og de hang over sengen i gæsteværelset, gad vide hvor hendes mælkebøtter mon er endt:))

Hanne ... sagde ...

Så Karen, nu er linket til hjemmesden flyttet op i toppen af sidebaren.
Børnebazaren arrangeres af Susanne Funch på boernebazar@gmail.com. Det har eksisterte i flere år og har været afholdt fx i Øksnehallerne og i Amagerbio, før det kom ud i Remisen.
Det var et meget varieret børnefamiliepublikum som defilerede forbi og ALDRIG har jeg set så mange gravide på så kort tid :-)
Standene var et stort miks af små-butikker som Tulipaner og tomater og mødre/fædre som solgte ud af familiens brugte tøj, legetøj barnevogne mm.

Godt det lykkedes dig aat få lagt en hilsen, Dorte. Jagten fortsætter i det midtjyske den kommende week-end;-)

Du må på jagt Hanne.
Broderiet kan stadig købes som broder-selv-pakke hos HF, men prisen for pakken nærmer sig de 2000,- kr.

Hanne sagde ...

Jeg har sendt dig en mail med et "forårsmarked"