onsdag den 5. november 2008

Lys a la Holmegård

I 50´ og 60´erne var Holmegård i det absolutte førerfelt hvad moderne glas angår. Per Lütken var manden bag mange af deres flotte vaser, stager og drikkeglas. Om han er manden bag mine yndlingsstager, ved jeg ikke, men jeg ved de er lavet i samme farveskala, som hans ting er.


De er uanseelige, firkantede, lidt dybe og jeg er vild med dem. De er lavet til både almindelige stearinlys og til kertelys og lyset spille fantastisk i dem, sådan en mørk morgen i november.


Jeg har et kæmpelager af dem, for jeg har så svært ved at gå forbi dem, når de står der og råber på mig. De må være lavet i store mængder, for de er er på hvert eneste loppemarked, står i enhver genbrugsbutik med respekt for sig selv og koster ingenting. Men jeg elsker dem.


Her er et par helt klare, men de findes også i lys blå, grå/røgfarvet og en sjælden gang i en forrygende mørk coboltblå.

2 kommentarer:

et cetera sagde ...

Jeg elsker glas - sådan helt generelt - og de her lyder spændende. Jeg kender selvfølgelig godt Per Lütken - men har aldrig set de her - men nu er du jo så heller ikke helt sikker på, om de lige er fra hans hånd ... Anyway - jeg skal have holdt øje fremover, skal jeg - og det med de forskellige farver gør da ikke det hele mindre interessant :-)

Hanne ... sagde ...

De er alle vegne, så du finder dem garanteret nemt, etcetera.