mandag den 23. juni 2008

Et særligt broderi

Stramaj-broderier kender de fleste.
Det er dem der hang over sofaen hos bedstefor-ældrene ofte i en fin guldram-me og som forestillede landsbypartier, kirken, hjorten i skovbrynet, fiskere osv. altså det som mange i dag kalder kitsch.
Den slag motiver bruger jeg med stor fornøjelse, blandt andet fordi 2 brodeuser aldrig broderer ens, så 2, på papiret ens hjorte kan ende med at se meget forskellige ud. Grunden er den enkle at mange stramajbroderier blev solgt uden garn. Så brodeusen fattede sine rester og gjorde dermed et prototype hjorte-broderi til sit eget.
MEN en gang imellem støder man på GULD, forstået på den måde, at brodeusen her har været i gang med at lave sit eget mønster.
Faktisk vil jeg mene, at nogle af de "syrede" broderier, som det oven over, er højt kvalificeret leg med farver, former og komposition.
Det vidner om, at kvinder til alle tider har gjort brug af de for hånden værende midler - lidt stramajbund og en bunke rester - for på samme tid at kunne udtrykke sig selv og få noget praktisk og anvendeligt ud af anstrengelserne.
Jeg elsker de der skæve og eksperimenterende broderier, simpelthen.
Dette broderi skal pryde klappen på en pc-taske til en god kollega og når den er færdig følger et billede. Vær vis på det.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

det vil jeg glæde mig itl at se, hvor er det smukt det broderi...så ganske anderledes...det kan jeg også godt lide :-)

Mette sagde ...

Den taske er jeg sikker på, at jeg godt gad eje, Hanne!

Hanne ... sagde ...

Jeg har tasken i fuld gang på sybordet, så inden længe vil I få et genkik med broderiet.