lørdag den 5. april 2008

Finsk genbrugsguf


Min mor har siden 70´erne haft en stor, klar Pala-vase og da jeg begyndte at gå på loppemar-keder, fandt jeg dem pludselig i mange farver og størrelser.
Nu samler jeg på dem og bli´r helt vild når jeg finder en nye farve, som fx den grå-turkise til højre på billedet. Indtil videre har jeg vaserne i klar, 2 grønne, limegul, koboltblå, turkis og aubergine og grå-turkis, men har set 3 andre rundt omkring på nettet. De findes i mindst 4 forskellieg størrelser og den mindste er perfekt til vintergækker og andet småt. Den store størrelse får med en blomstrende kirsebærgren i et nærmest japansk udtryk.
Disse 4 er alle købt samme sted, som havde minus 50% på alt dims - dejlig ting - og de er alle 4 i den største størrelse. De er som sagt finske og hedder Pala og er designet af Helena Tynell, men jeg tror der er flere producenter, for jeg har et par stykker, som dels har et rundt hul til blomsterne i modsætning til det firkantede, dels har en anden overflade end de andre, fx vasen længst til højre.
Foreløbig vil jeg nyde solens spil i de skønne farver og senere dukker nogle af vaserne så op på Sommersalget på Helgenæs.

2 kommentarer:

Mette sagde ...

Nej, for søren, Hanne. Jeg havde en mindre grøn, kan jeg huske. Du får virkelig mange minder frem hos mig.

Anonym sagde ...

Hvor er de fine. De bringer mindelser af den gode slags ;-)